Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja moottorin lämmöt

Tekniikka ja näperrys
Häntsy
Viestit: 2
Liittynyt: 11.04.2018 06:52

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Häntsy » 10.03.2019 13:48

Tuli tehtyä yläkertaremonttia Husqvarna Te 310. Kaadoin rauhakseltaan syylärin täyteen (0.9l ohjekirjan mukaan) nestettä ja pyörä käyntiin korkki auki jotta ilmaantuisi. Lämmöt nousivat tyhjäkäynnillä tuohon 100-105c nurkille ja flektikin lähti pyörimään. Omasta mielestä tuntui hieman korkealta lämpötilalta, mutta en nyt kuollaksenikaan muista millaisia lämpöjä tuossa oli ennen. Onko tuo normaalia ja onko jotain vinkkejä ilmaukseen?

Lassi
Viestit: 45
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Lassi » 21.12.2019 16:36

Hieman vaikea nyt arvioida että selviääkö ilmaamisen onnistuminen ihan lämpötilaa tarkkailemalla.. varsinkaan jos ei alkuperäiset lämmöt ole tiedossa.

Onko Hussessa jotain ilmausruuvin tapaista esim. sylinterin kannessa? Itselleni ei "nykypyörissä" ole tullut moista vastaan, mutta joissakin vesijäähyllisissä vuosikertajapseissa moisia on ollut.

Lämpötilakaan nyt ei varsinaisesti kuulosta suoraan mitenkään korkealle, ainakaan jos miettii kiehumispisteitä. Korkin auki ollessahan paine järjestelmässä on aika liki 1 bar, eli normaalin veden kiehumispiste on 100*. Veden kiehumispiste taasen 2 bar paineessa (eli likimain se paine, joka korkki kiinni jäähyjärjestelmään syntyy?) on jo 120*, ja jäähdytysnesteen kyseessä ollen glykoli tuota kiehumispistetää vielä edelleen nostaa.
KTM 690 Enduro R -12
nol viis nol - 345 3523

Vastaa Viestiin